Χαιρετισμός Προέδρου ΓΣΕΒΕΕ & ΠΟΕΣΕ κ. Γιώργου Καββαθά στην Εσπερίδα με θέμα: «Το Ελαιόλαδο στη Μαζική Εστίαση»

Αθήνα, 15 Νοεμβρίου 2017

Αξιότιμε κύριοι Γενικοί Γραμματείς,

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά, εκ μέρους της Συνομοσπονδίας (της ΓΣΕΒΕΕ) και της ΠΟΕΣΕ για την παρουσία σας  και βέβαια τον  ΣΕΒΙΤΕΛ που μαζί με την ΠΟΕΣΕ είχαν για την πρωτοβουλία πραγματοποίησης της σημερινής εκδήλωσης. Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω τους λοιπούς φορείς-υποστηρικτές της εκδήλωσης καθώς και τα Υπουργεία Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης για την υποστήριξη τους.

Η σημερινή Εσπερίδα θέτει στο επίκεντρο της ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, αυτό της χρήσης του Ελαιολάδου αποκλειστικά και μόνο μέσω σφραγισμένων μη επαναγεμιζόμενων συσκευασιών ή συσκευασιών μιας χρήσης με τις απαιτούμενες επισημάνσεις στα τραπέζια στους χώρους Μαζικής Εστίασης (εστιατόρια , ταβέρνες , ψητοπωλεία κλπ καταστήματα εστίασης).

Εισαγωγικά, θα ήθελα να υπογραμμίσω ένα γενικότερο ζήτημα που αφορά στο γεγονός  ότι η ικανοποίηση και αφοσίωση των πελατών σε χώρους μαζικής εστίασης,  καθίσταται ολοένα και πιο σημαντική παράμετρος για την ανάπτυξη του κλάδου της εστίασης.

Ένα κεντρικό πεδίο που επιδέχεται συνεχούς βελτίωσης είναι η ανανέωση της ποικιλίας και η βελτίωση της ποιότητας των προσφερόμενων προϊόντων και των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Επιπλέον, ένα βασικό πεδίο εκσυγχρονισμού των επιχειρήσεων εστίασης αποτελεί σήμερα η σύνδεση με τον αγροτοδιατροφικό τομέα και τα τοπικά ποιοτικά προϊόντα τη στιγμή που, ενδεικτικά αναφέρω, επτά αγροδιατροφικά προϊόντα κατατάσσονται στα πρώτα δεκαπέντε των κορυφαίων εξαγώγιμων προϊόντων (παρθένο ελαιόλαδο, οπωροκηπευτικά, φέτα, προϊόντα, ιχθυοκαλλιέργειας και νωπά ψάρια, καπνός και βαμβάκι).

Δεν πρέπει επίσης να παραγνωρίσουμε ότι είναι ραγδαία αυξανόμενο το ενδιαφέρον αρκετών καταναλωτών για τρόφιμα ειδικής ποιότητας, βιολογικά προϊόντα, προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) ή Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) κ.α.

Ένα από τα κορυφαία, λοιπόν, τρόφιμα υψηλής ποιότητας, το οποίο αποτελεί και τη βασική πρώτη ύλη για μια σειρά από ανάγκες και συνταγές για τον κλάδο της εστίασης, είναι το ελαιόλαδο.

Το ελαιόλαδο αποτελεί ένα κορυφαίο προϊόν αλλά και μια ολόκληρη «αλυσίδα αξίας» για τη χώρα. Στην Eλλάδα υπάρχουν 130.000.000 περίπου ελαιόδεντρα που καλύπτουν έκταση 6.900.000 στρεμμάτων, δηλαδή το 20% της καλλιεργούμενης γης, λειτουργούν 2.369 ελαιοτριβεία, ενώ δραστηριοποιούνται περίπου 318 εγκεκριμένες επιχειρήσεις τυποποίησης ελαιολάδου. Η εγχώρια παραγωγή ελαιολάδου ξεπερνάει πλέον τους 300.000 τόνους, ενώ το εξαγωγικό εμπόριο του κλάδου, στο πλαίσιο βελτίωσης των εξαγωγών της χώρας στο ελαιόλαδο και την επιτραπέζια ελιά, καταγράφει πλέον αξία που υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ.  Η σημασία του ελαιολάδου για την ελληνική οικονομία και κοινωνία είναι αναμφισβήτητη.

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η καθιέρωση της χρήσης μη επαναγεμιζόμενων συσκευασιών ή συσκευασιών μιας χρήσης από τους πελάτες  της  μαζικής εστίασης, διαπερνά οριζόντια όλα τα παραπάνω θέματα ποιότητας και υπηρετεί απόλυτα τον στόχο αναβάθμισης της μαζικής εστίασης. Όπως γνωρίζουμε, από την 1η Ιανουαρίου 2018, σύμφωνα με τη νέα ΔΙΕΠΠΥ (Κανόνες Διακίνησης & Εμπορίας Προϊόντων & Παροχής Υπηρεσιών) (Αρ. 91354 - ΦΕΚ Β΄2983/30-8-2017), θα απαγορεύεται η χρήση επαναχρησιμοποιούμενων φιαλών με ελαιόλαδο στον κλάδο της εστίασης και θα είναι υποχρεωτική η χρήση συσκευασιών μιας χρήσης με επώνυμο προϊόν.

 Η συγκεκριμένη εξέλιξη δημιουργει ένα νέο πλαίσιο για την αναβάθμιση των υπηρεσιών στον κλάδο της εστίασης ως προς την ενίσχυση του κύρους του. Με βάση τη συγκεκριμένη ρύθμιση, υπολογίζεται, βάσει της κατανάλωσης, ότι θα πρέπει να τυποποιηθούν περίπου 10.000 τόνοι ελαιόλαδου, ποσότητα που αντιστοιχεί στο 4% με 5% της συνολικής παραγωγής της χώρας.

Παράλληλα, το συγκεκριμένο μέτρο θα δημιουργήσει νέους όρους για τη διασφάλιση τόσο της ποιότητας του ελαιολάδου όσο και της προστασίας των καταναλωτών.

Πέρα από τα παραπάνω όμως, η γενικευμένη χρήση τυποποιημένου ελαιολάδου οδηγεί  στη δημιουργία ενός βελτιωμένου, ενιαίου και αναγνωρισμένου «σήματος», ενός κοινού δηλαδή «brand name» για την ελληνική κουζίνα και την ελληνική γαστρονομία (τον Ελληνικό γαστρονομικό πολιτισμό) που θα λαμβάνει υπ’ όψιν του την ποιότητα αλλά θα αποτυπώνει και μια ενιαία, αξιόπιστη εικόνα στο εξωτερικό, συνδεδεμένη πάντα με το τουριστικό προϊόν. 

Η καθιέρωση αυτή  αποτελεί έναν έμμεσο μηχανισμό προβολής του στο εξωτερικό και επομένως, περαιτέρω προώθησης του ως τυποποιημένο εξαγώγιμο προϊόν.

Κυρίες και Κύριοι , αγαπητοί συνάδελφοι,

Κλείνοντας, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι είναι αναγκαίο σήμερα να δώσουμε μια σημαντική μάχη για να καταστήσουμε βιώσιμες και ανταγωνιστικές τις επιχειρήσεις μας. Για να το πετύχουμε αυτό, χρειάζεται πρωτίστως να ενισχύσουμε την ποιότητα στην παροχή των υπηρεσιών και των προϊόντων μας.

Απαιτείται όμως και να αντιληφθούμε αλλά και να βοηθήσουμε και άλλους συνάδελφους επαγγελματίες να κατανοήσουν την αξία της ποιότητας των προϊόντων και των υπηρεσιών. Ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα, η βασική πρόκληση  είναι η  υιοθέτηση του συγκεκριμένου μέτρου  όχι με την έννοια της υποχρέωσης από τη ΔΙΕΠΠΥ, αλλά από την κατανόηση της αναγκαιότητας, στο πλαίσιο της αναβάθμισης των υπηρεσιών του κλάδου αφ’ ενός  και αφετέρου στην  προσπάθεια της ανάδειξης του τυποποιημένου ελαιολάδου ως εθνικού προϊόντος με τεράστια σημασία για την εθνική οικονομία.

Επιπλέον, πρέπει πλέον να γίνει κοινή συνείδηση η έννοια και η σημασία της συνεργασίας, ανάμεσα σε επιχειρήσεις αλλά και συνολικά ανάμεσα σε κλάδους, ώστε επιτέλους να ανοίξουμε το δρόμο της μετάβασης σε μια νέα εποχή.

Με αυτό το τελευταίο μήνυμα ενότητας και συνεργασίας, θα ήθελα να τονίσω ότι τόσο η ΓΣΕΒΕΕ όσο και οι ενενήντα (90) τοπικές και κλαδικές Ομοσπονδίες της θα συνεχίσουν  να στηρίζουν  πρόθυμα κάθε προσπάθεια αναβάθμισης των προϊόντων και υπηρεσιών που παράγονται και προσφέρονται από τις μικρές επιχειρήσεις.

Προς αυτή την κατεύθυνση, η ΓΣΕΒΕΕ θα συνεχίσει να σχεδιάζει πρωτοβουλίες, να διαμορφώνει προτάσεις  και να αναπτύσσει δράσεις υποστήριξης του κλάδου της εστίασης και του τομέα της αγροτοδιατροφής που αποτελεί μια από της ατμομηχανές της εθνικής οικονομίας.  

Σας ευχαριστώ.