Χαιρετισμός του Προέδρου της ΓΣΕΒΕΕ, κ. Δ. Ασημακόπουλου, στο Συνέδριο του YES European Conference Of Young Entrepreneurs

Στο Συνέδριο του YES - European Conference Of Young Entrepreneurs που πραγματοποιήθηκε στις 14-16 Απριλίου 2011 με θέμα: "Turning the global crisis to an opportunity for United Europe: Competitiveness through entrepreneurship" παρευρέθηκε και απηύθυνε χαιρετισμό ο Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, κ. Δ. Ασημακόπουλος. Το YES - European Conference Of Young Entrepreneurs είναι ο κύριος φορέας εκπροσώπησης της νεανικής επιχειρηματικότητας στην Ευρώπη, με περισσότερα από 40.000 μέλη, ενώ παράλληλα αντιπροσωπεύει την Ευρωπαϊκή Ένωση σε διεθνή δίκτυα νεανικής επιχειρηματικότητας όπως το G20 Young Entrepreneurs Alliance και το G8 Young Business Summit.


 Αθήνα, Υπουργείο Εξωτερικών

Αίθουσα Γ. Κρανιδιώτη 

Φίλες και φίλοι συνάδελφοι επιχειρηματίες,

 

Να ευχηθώ να έχετε μια καλή και δημιουργική διαδικασία, ώστε να εξαχθούν και τα κατάλληλα μηνύματα προς την κοινωνία και ιδιαίτερα στο τμήμα αυτό που αντιμετωπίζει με δυσπιστία, με παλαιοιδεολογικές και στείρες αντιλήψεις την επιχειρηματικότητα.

  • Οι συντεταγμένες μιας νέας αντίληψης για την επιχειρηματικότητα.

Πρέπει λοιπόν πάνω και πέρα από όλα, να προσδιοριστεί από εσάς τους νέους επιχειρηματίες, το είδος και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της νέας επιχειρηματικότητας, της οποίας είστε φορείς και σημαιοφόροι.

Ποια επιχειρηματικότητα πρεσβεύετε ; Ποιο είδος ; Ποια τάση ;

Την επιχειρηματικότητα της “αρπαχτής” ; Του γρήγορου ή και εύκολου κέρδους ; Την διαπλεκόμενη και διασυνδεδεμένη με ομφάλιο λώρο με την εκάστοτε κρατική εξουσία ; Την κρατικοδίαιτη και μη ανταγωνιστική ; Την επιχειρηματικότητα που δεν την αφορά η κοινωνική ευθύνη και ιδιαίτερα τώρα που η οικονομική κρίση σοβεί, αναδύεται μέσα από το ο “σώζων εαυτόν σωθήτω” ;

Το μήνυμα για το ποια επιχειρηματικότητα υιοθετείτε και με ποιες παραγωγικές δυνάμεις είστε διατεθειμένοι να συμμαχήσετε πρέπει να είναι σαφές, καθαρό και πλήρως επεξεργασμένο. Γιατί έτσι μόνο θα αποκτήσετε και τα κατάλληλα κοινωνικά και πολιτικά στηρίγματα, ώστε να προσπεράσετε επιτυχώς από τις συμπληγάδες του διαγκωνισμού μεταξύ του νέου και του παλιού. Του παλιού που αντιστέκεται με προφανή ιδιοτέλεια σε κάθε νέα αναγεννητική προσπάθεια. Είναι μεγάλη η αντίσταση σε Ευρωπαϊκό επίπεδο των ευρωπαϊκών επιχειρηματικών “δεινοσαύρων” για προοδευτικές αλλαγές στην επιχειρηματικότα.

Η “ποιότητα” της διαδρομής προς την επίτευξη του ΚΕΡΔΟΥΣ πρέπει να αποτελεί τον σημαντικότερο παράγοντα για την εξελικτική διαδρομή με διατηρησιμότητα μιας νέας επιχείρησης ώστε να φθάσει να γίνει κάποτε και παλαιά. Μιας νέας επιχείρησης αλλά και μιας παλιάς που πέρνα στα χέρια ενός νέου επιχειρηματία.

Η “ποιότητα” της διαδρομής προς την κερδοφορία πρέπει να χαρακτηρίζει θετικά αλλά και να στιγματίζει αρνητικά τις επιχειρήσεις ως οντότητες οικονομικές, αλλά και την ιδιοκτησία, τα φυσικά πρόσωπα.

Ιδιαίτερα στην εποχή που ζούμε διαφαίνεται όλο και πιο έντονα ότι η επίτευξη κερδών από μια επιχείρηση ως “αυτοσκοπός” δεν είναι συμβατή διαδικασία. Όχι μόνο με μια θετική εξελικτική πορεία μιας επιχείρησης αλλά και με τις προδιαγραφές που θέτει το κοινωνικό σύνολο για βιώσιμη, διατηρήσιμη και ισόρροπη ανάπτυξη.

  • Παγκόσμια οικονομική κρίση και ο ρόλος των οργανωμένων και ισχυρών συμφερόντων.

Σήμερα στην Ελλάδα, στην Ευρώπη, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο βιώνουμε τις ισχυρές σεισμικές δονήσεις - που δεν ξέρουμε αν είναι προσεισμικές ή μετασεισμικές και αυτό είναι το εξαιρετικά ανησυχητικό - ενός οικονομικού μοντέλου ανάπτυξης που κτίσαμε τα τελευταία 40 χρόνια.

Ενός οικονομικού μοντέλου, παγκοσμιοποιημένου, όπου το χρηματοπιστωτικό σύστημα είχε και έχει τον κυρίαρχο ρόλο. Κύριο χαρακτηριστικό οι μεγάλες μετακινήσεις ισχυρών συγκεντρωμένων κεφαλαίων, πάνω από σύνορα, που ενσωματώνουν και ισχυρή πολιτική δύναμη και επιρροή. Μπορούν έτσι να καθορίζουν τις τύχες της πραγματικής οικονομίας, της παραγωγικής οικονομίας, αλλά δυστυχώς ενίοτε και την λειτουργία της Δημοκρατίας. Με μοναδικό κριτήριο την αποκόμιση κερδών. Κερδών που δεν πηγάζουν από την παραγωγική δουλειά, την καινοτομία, την κλασική επιχειρηματική διαδρομή και ανάπτυξη, αλλά και δεν διαχέονται ισόρροπα και αναλογικά. Κέρδη που δημιουργούνται με το πάτημα ενός πλήκτρου στην οθόνη του υπολογιστή, και δεν υπολογίζουν τις επιπτώσεις στο ανθρώπινο κεφάλαιο, την κοινωνία, το εγκεκριμένο από τους λαούς πολιτειακό σύστημα διακυβέρνησης και τους θεσμούς.

Αναπτύχθηκε ταυτόχρονα και ένα ισχυρό παγκόσμιο σύστημα οικονομικής διαπλοκής και εξάρτησης, που όποια κυβέρνηση ή θεσμός επιχειρεί να το αμφισβητήσει τιμωρείται παραδειγματικά.

Σήμερα δεν αποφασίζουν οι λαοί και οι εκλεγμένες κυβερνήσεις τους, αλλά τα πανίσχυρα συγκεντρωμένα και “υπεριπτάμενα” κεφάλαια που φιλοξενούνται, αναπαράγονται, τροχοδρομούν μέσα από τα κανάλια του τραπεζικού και χρηματοπιστωτικού συστήματος χτίζοντας σταδιακά μια νέου τύπου οικονομικοπολιτική φεουδαρχία.

Η λογική ότι το χρήμα παράγει χρήμα - και ΟΧΙ η δημιουργική και παραγωγική δουλειά, η επιχειρηματικότητα, το ρίσκο, η καινοτομία, η γνώση, η συλλογική προσπάθεια και συνεργασία εργοδοτών και εργαζομένων - έχει δυστυχώς επικρατήσει ως κουλτούρα σήμερα.

Η πραγματική οικονομία που συνθέτεται από τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους και τους καταναλωτές έχει αλυσοδεθεί και ετεροπροσδιορίζεται από τους ισχυρούς επενδυτές και κεφάλαια που αποφασίζουν “εν κρυπτώ”, αγνοώντας ακόμα και τις κυβερνήσεις.

  • Η Ελληνική κρίση ως ευκαιρία. Αλλά για ποιους ;

Σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες αλλά ιδιαίτερα στην Ελλάδα ζούμε μια ιδιαίτερα δύσκολη οικονομική και κοινωνική συγκυρία. Έγιναν βέβαια πολλά λάθη στην Ελλάδα που μας οδήγησαν έως εδώ. Το εκμεταλλεύθηκαν όμως και οι λεγόμενες αγορές και μας έσπρωξαν ακόμα πιο κάτω.

Οφείλουμε να απαντήσουμε με υπευθυνότητα, δημιουργικότητα και μεγάλη προσπάθεια. Γνωρίζουμε ότι θα υποστούμε και βαρύτατες συνέπειες και για τα λάθη μας.

Πρέπει, όμως, να μετατρέψουμε την κρίση σε ευκαιρία και αφετηρία για μια νέα πορεία, για σταθερή και βιώσιμη ανάπτυξη.

Αλλά ας μη επιτρέψουμε να γίνει η κρίση και ευκαιρία για τους επιτήδειους, μεγαλόσχημους επιστήμονες – τεχνοκράτες, στρατευμένους εκφραστές μεγάλων συμφερόντων που επιχειρούν να ξαναγράψουν από την αρχή και σε “λευκή” κόλλα χαρτί αυτή τη φορά, τις αρχές της ελεύθερης – γι’ αυτούς όμως και μόνο ελεύθερης - οικονομίας.

Ας μην επιτρέψουμε να πετύχουν αυτοί που με το επίχρισμα της αμεροληψίας και επιστημονοσύνης ισχυρίζονται ότι “διακονούν” δήθεν τις συνταγές για την σωτήρια της πατρίδας και της οικονομίας μας, ενώ επί της ουσίας θέλουν να μας τυλίξουν για άλλη μια φορά σε μια κόλλα χαρτί.

Σε σας τους νέους επιχειρηματίες πέφτει ένα ιδιαίτερο βάρος για την αποτροπή ανάλογων εξελίξεων. Μεγαλύτερη και η ευθύνη και για τις θεσμικές συνδικαλιστικές οργανώσεις των μικρομεσαίων όπως η ΓΣΕΒΕΕ. Πρέπει όλοι μαζί να συνεργαστούμε για να αποτρέψουμε μια νέα φεουδαρχία των ισχυρών οικονομικά συμφερόντων.

  • Διέξοδος με όχημα τις ΜΜΕ και οδηγούς τους νέους επιχειρηματίες με νέες αντιλήψεις και δημιουργικές λογικές.

Η επιχειρηματικότητα ιδιαίτερα σε μικρότερη κλίμακα και κυρίως των νέων, είναι το μόνο όχημα το οποίο μπορεί να μας οδηγήσει στην έξοδο από την οικονομική και κοινωνική κρίση, με τις όποιες διαβαθμίσεις έχει εμφανισθεί από χώρα σε χώρα.

Η επιχειρηματικότητα με ποιοτικά χαρακτηριστικά με γνώση και καινοτομία. Η επιχειρηματικότητα ως φορέας της ανθρώπινης δημιουργικότητας.

Η επιχειρηματικότητα που δεν έχει το κέρδος ως αυτοσκοπό. Ενσωματώνει δε και συνυπολογίζει και τις εκάστοτε κοινωνικές εξελίξεις.

Η επιχειρηματικότητα που ιδιαίτερα σε μικρή κλίμακα είναι μια κατ’ εξοχήν συλλογική δημιουργική προσπάθεια μεταξύ επιχειρηματιών και εργαζομένων και αναδεικνύει το ρόλο μιας νέας συναντίληψης και συνεργασίας – συμμαχίας μεταξύ τους.

 

- Η ΓΣΕΒΕΕ ασχολείται, μάχεται, αλλά και συνεργάζεται για να επιλύσει προβλήματα για παλαιούς και ιδιαίτερα για νέους επιχειρηματίες, όπως:

  • Η μεταβίβαση επιχειρήσεων από την μια γενιά στην άλλη. Η διευκόλυνση της είναι εξαιρετικά σημαντικός παράγοντας. Η δημιουργική όσμωση των νέων αντιλήψεων με την κιβωτό γνώσης, εμπειρίας και καινοτομίας μιας ήδη υφισταμένης επιχείρησης μπορεί να την απογειώσει.
  • Τα φορολογικά.
  • Η χρηματοδότηση.
  • Η ρευστότητα.
  • Η διασύνδεση ιδιαίτερα μικρών επιχειρήσεων με την ερευνά σε πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα.
  • Η γραφειοκρατία.
  • Η συμμετοχή στα κέντρα λήψης αποφάσεων τόσο σε εθνικό αλλά κυρίως σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
  • Η διαδικασία έναρξης και λειτουργίας μιας επιχείρησης.
  • Η πληροφόρηση για τις εξελίξεις και ευκαιρίες στις αγορές.

Όλα αυτά είναι μερικά από τα ζητήματα και αναμένουμε και νέα που θα θέσετε, ώστε να συνδημιουργήσουμε ένα πλαίσιο διεκδικήσεων για ένα καλύτερο περιβάλλον για τις ΜΜΕ και ιδιαίτερα για την δημιουργία και βιωσιμότητα των νέων επιχειρήσεων.