Παρατηρήσεις Προέδρου ΓΣΕΒΕΕ κ. Δ. Ασημακόπουλου στη Βουλή για το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών

Παρατηρήσεις Προέδρου ΓΣΕΒΕΕ κ. Δ. Ασημακόπουλου στην συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων για το Σχέδιο Νόμου “Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο-βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015”

 


Άρθρο 37

 

 

Με τον θεσμό των ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων, οι εργοδότες και οι εργαζόμενοι, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και τις εκάστοτε οικονομικές συνθήκες, υπογράφουν την Ε.Γ.Σ.Σ.Ε. και τις Κλαδικές ή Ομοιοεπαγγελματικές Συμβάσεις Εργασίας. Η διαδικασία αυτή αναζητά τις βέλτιστες ισορροπίες και επιδιώκει την εργασιακή ειρήνη, που είναι άλλωστε απαραίτητη προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία όχι μόνο των επιχειρήσεων αλλά και της οικονομίας συνολικά.

Η απαίτηση των εκπροσώπων της Τρόικας, όπως αποτυπώνεται στο άρθρο 37 του νομοσχεδίου, για ουσιαστική κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων, κλαδικών και ομοιοεπαγγελματικών,  είναι στενόμυαλη και μυωπική καθώς μας οδηγεί αναπόφευκτα σε έναν Αυτοκαταστροφικό Φαύλο Κύκλο ΥΦΕΣΗΣ και Κοινωνικών Εκρήξεων. Ως άμεση συνέπεια θα έχει την δραματική πτώση της όποιας εναπομένουσας - μετά τα πρόσθετα φορολογικά βάρη - αγοραστικής δύναμης. Ο τζίρος των επιχειρήσεων θα μειωθεί ακόμα περισσότερο με συνέπεια την έκρηξη των λουκέτων σε όλους τους τομείς της οικονομίας και την αύξηση της ανεργίας. Η μείωση των μισθών στον ιδιωτικό τομέα θα επιφέρει καίριο πλήγμα και στα έσοδα των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης και στα κρατικά έσοδα.

Συνεπώς, η ουσιαστική κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια όχι στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας όπως υποστηρίζεται, αλλά αντίθετα στον πλήρη δημοσιονομικό εκτροχιασμό τον οποίο επιδιώκει να αποφύγει. Γιατί εκτός από τη μείωση των κρατικών εσόδων θα αυξηθούν κατ’ ανάγκη και οι δαπάνες για επιδόματα ανεργίας και επιχορηγήσεις στα ασφαλιστικά ταμεία.

Είναι καιρός οι εκπρόσωποι της Τρόικας, οι οποίοι ακόμα δεν έχουν την πλήρη εικόνα της ελληνικής πραγματικής οικονομίας, να κατανοήσουν ότι η διόρθωση των μισθών, όπου χρειάζεται, με συνεννόηση  εργαζομένων και εργοδοτών διαφέρει πλήρως από την κατάρρευσητων μισθών που θα προέλθει από την κατάργηση των συμβάσεων. Ίσως θα ήταν χρήσιμο να ενημερωθούν ότι οι επιχειρήσεις σήμερα δεν είναι αντιμέτωπες με το φάσμα της χρεοκοπίας εξαιτίας των «υψηλών» μισθών αλλά  κυρίως επειδή λειτουργούν κάτω από συνθήκες διαρκούς και εντεινόμενης ύφεσης.

Εάν καταργηθούν οι συλλογικές συμβάσεις, η ελληνική κοινωνία θα οδηγηθεί σε έναν ιδιαίτερα επικίνδυνο «κατήφορο». Οι συνθήκες «ζούγκλας» που θα κυριαρχήσουν στην οικονομία δεν θα αργήσουν να επεκταθούν και στην κοινωνία, αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο ανεξέλεγκτων κοινωνικών εκρήξεων.

Η ΓΣΕΒΕΕ απορρίπτει κατηγορηματικά αυτή την καταστροφική απαίτηση της Τρόικας και καλεί την Κυβέρνηση να μη την κάνει αποδεκτή.

 


Άρθρο 38

 

Παρ.1 : Καταργείται πλέον η έκπτωση δαπανών από το συνολικό εισόδημα. Ήδη από το καλοκαίρι είχε καταργηθεί η έκπτωση των ασφαλιστικών εισφορών από το εισόδημα και στην πράξη είχε μείνει μόνο η έκπτωση για λόγους αναπηρίας κλπ.

Παρ.2 : Επέρχεται νέα μεταβολή της κλίμακας φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων. Το αφορολόγητο μειώνεται πλέον στις 5.000 € - υπενθυμίζεται ότι με το Μεσοπρόθεσμο είχε μειωθεί στις 8.000 €.  Εκτός από την αύξηση του αριθμού των φορολογουμένων, οι οποίοι ενώ μέχρι φέτος δεν πλήρωναν φόρο, τώρα θα καταβάλλουν ποσό μέχρι από 1 - 700 €, θα αυξηθεί και η φορολογική επιβάρυνση όσων δήλωναν εισόδημα μεγαλύτερο των 12.000 € κατά 700 €. Επίσης, ο αριθμός των κλιμακίων μειώνεται από 10 σε 8, με συνέπεια το σημαντικότερο  τμήμα των φορολογουμένων – με εισόδημα από 16.000 έως 40.000 € να επιβαρυνθεί περαιτέρω.

Τέλος, θα πρέπει να τονιστεί ότι με αυτό το χαμηλό όριο των 5.000 € είναι πολύ πιθανό να κληθούν να καταβάλλουν φόρο ακόμα και άτομα με μηδενικό εισόδημα, για τα οποία όμως θα υπολογιστεί ο φόρος με τα αντικειμενικά κριτήρια.

Επίσης, μειώνεται στις 9.000 € από 12.000 € το αφορολόγητο για τους νέους έως 30 ετών, τους συνταξιούχους άνω των 65 και τους ανάπηρους. Σημαντική μείωση του αφορολόγητου ορίου υπάρχει για τους τρίτεκνους ( αύξηση κατά 7.000 € έναντι 12.500 € που ίσχυε μέχρι σήμερα).

Μεγάλες είναι και οι περικοπές στις εκπτώσεις από το φόρο. Σε όλες τις κατηγορίες των απαλλαγών υπάρχει μείωση κατά 50%, καθώς πλέον θα εκπίπτει από το ποσό του φόρου το 10% των παρακάτω δαπανών, αντί του 20% που ίσχυε μέχρι σήμερα. Επιπλέον, σε ορισμένες κατηγορίες δαπανών τίθενται και όρια δαπανών που αναγνωρίζονται ως δαπάνη για έκπτωση. Οι δαπάνες αυτές είναι οι εξής:

- Ιατρική και νοσοκομειακή περίθαλψη: εκτός από τη μείωση στο 10%, το συνολικό ποσό της μείωση δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 3.000 € από 6.000 € που ισχύει σήμερα.

- Ενοίκια για κύρια κατοικία και παιδιά που σπουδάζουν: εδώ τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα καθώς το σημαντικότερο δεν είναι η μείωση της έκπτωσης στο 10%. Το ανώτατο ποσό δαπάνης επί της οποίας υπολογίζεται η μείωση δεν μπορεί να υπερβεί τα 1.000 €. Με απλά λόγια, για το ενοίκιο θα υπάρχει μόνο μια έκπτωση 100 € από το φόρο. Για παράδειγμα, μια οικογένεια που καταβάλλει ενοίκιο 350 € μηνιαίως, μέχρι σήμερα είχε έκπτωση από το φόρο ύψους 840 € ενώ από του χρόνου θα έχει 100 € (απώλεια 740€).

- Δίδακτρα φροντιστηρίων: όπως και στην περίπτωση των ενοικίων και εδώ το ανώτατο ύψος της έκπτωσης ανέρχεται σε 100 €.

- Υποχρεωτικές ασφαλιστικές εισφορές: πέρα από το γεγονός ότι μέχρι σήμερα η έκπτωση αφορούσε στο εισόδημα για το σύνολο του ποσού, τώρα το ποσό της μείωσης από το φόρο δεν μπορεί να ξεπερνά τα 1.000 €

- Τόκοι για στεγαστικά δάνεια

- Ασφάλιστρα

- Ποσό διατροφής: επέρχεται μείωση του ποσού του φόρου που μπορεί να εκπέσει στα 1500 € από 3.000 €

- Δωρεές/ χορηγίες

- Ενεργειακή αναβάθμιση: Το ανώτατο ποσό της δαπάνης ανέρχεται σε 3.000 € από 6.000 € σήμερα.

- Μισθωτοί σε παραμεθόριες περιοχές

- Η επιβολή συμπληρωματικού φόρου στο εισόδημα από ακίνητα (1,5%) δεν υπόκειται πλέον στον περιορισμό ότι το ποσό του συμπληρωματικού φόρου δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό του φόρου που αναλογεί στο συνολικό καθαρό εισόδημα

- Ο συμπληρωματικός φόρος στους κατοίκους της αλλοδαπής που έχουν εισόδημα στην Ελλάδα αυξάνεται από το 5% στο 10%.


Συνοπτική Αξιολόγηση Μέτρων

Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2011-2015, όπως ψηφίστηκε με το Ν. 3985/2011, οι παρεμβάσεις ανέρχονται σε 28,4 δις. €, εκ των οποίων τα 14,3 αφορούν περικοπή δαπανών και τα 14,1 αύξηση εσόδων. Προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση το γεγονός ότι σε λιγότερο από 3 μήνες, τα παραπάνω ποσά έχουν αναθεωρηθεί προς τα κάτω, κατά 2,1 δις € περίπου, σύμφωνα με το Προσχέδιο του Κρατικού Προϋπολογισμού 2012. Αξίζει να σημειωθεί ότι η δημοσιονομική προσαρμογή για την περίοδο 2011-2015 θα στηριχτεί πλέον περισσότερο στην αύξηση των εσόδων – υπενθυμίζεται ότι λίγο καιρό πριν τη σύνταξη του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου αναφερόταν ότι τα 2/3 της εξοικονόμησης θα προέρχονταν από περικοπή δαπανών και το 1/3 από αύξηση των εσόδων.

Πίνακας: Αναθεώρηση παρεμβάσεων του ΜΠΔΣ 2011-2015

Περιγραφή Παρέμβασης

Διαφορά Προσχεδίου Προϋπολογισμού 2012 – Ν. 3985 /2011 (ΜΠΔΣ 2011-2015)

Εξορθολογισμός μισθολογικής δαπάνης

- 479 εκατ. €

Μειώσεις λειτουργικών δαπανών

- 17 εκατ. €

Καταργήσεις / συγχωνεύσεις φορέων και μείωση επιχορηγήσεων

- 236 εκατ. €

Εξορθολογισμός ιατροφαρμακευτικής δαπάνης

- 206 εκατ. €

Μείωση δαπανών ΟΚΑ και εξορθολογισμός κοινωνικών επιδομάτων

- 552 εκατ. €

Βελτίωση εσόδων ΟΚΑ και καταπολέμηση εισφοροδιαφυγής

+ 135 εκατ. €

Μείωση φοροαπαλλαγών και άλλα φορολογικά έσοδα

- 769 εκατ. €

Η αναθεώρηση αυτή αφορά κυρίως τα έτη 2011 και 2012 και λιγότερο τα επόμενα έτη. Οι νέες δημοσιονομικές παρεμβάσεις που περιλαμβάνονται στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού 2012 δεν καλύπτουν απλά την προαναφερόμενη διαφορά των 2,1 δις € αλλά επιβάλλουν και πρόσθετα μέτρα το 2012 ύψους 5 δις €. Το μεγαλύτερο τμήμα αυτών των πρόσθετων παρεμβάσεων, εκτός των ήδη ψηφισμένων όπως το ειδικό τέλος ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών, περιέχεται στο παρόν σχέδιο νόμου. Η φιλοσοφία αυτών των παρεμβάσεων αφορά κυρίως την είσπραξη εσόδων, μειώνοντας ακόμα περαιτέρω το διαθέσιμο εισόδημα. Αξίζει να σημειωθεί, επιπλέον, ότι τα ποσά των παρεμβάσεων ανά έτος αφορούν στην καθαρή επίπτωση των μέτρων. Για παράδειγμα, από το ειδικό τέλος των ακινήτων προβλέπεται η είσπραξη 1,7 δις € το 2011, ενώ για το 2012 αναφέρεται ένα ποσό της τάξης των 100 εκατ. €. Το ποσό αυτό, όμως, προκύπτει από την διαφορά εσόδων μεταξύ 2012 και 2011, δηλαδή το 2012 θα εισπραχθούν 1,8 δις. €. Με βάση τα παραπάνω είναι προφανές ότι κάθε μια παρέμβαση συνεπάγεται μόνιμη απώλεια διαθέσιμου εισοδήματος.

Θα πρέπει τέλος να τονιστεί ότι πέρα από την περικοπή της μισθολογικής δαπάνης στο Δημόσιο,  θα πρέπει να συνυπολογιστεί για το 2012 το ποσό των 2 δις € από την μείωση των φοροαπαλλαγών, πέραν της συνολικής επίπτωσης των 7 δις € που προβλέπεται από το Μεσοπρόθεσμο για τα έτη 2011 και 2012. Συνεπώς, για το τρέχον και το επόμενο έτος, η αγορά θα στερηθεί περίπου 12 δις €, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι λοιπές παρεμβάσεις στο διαθέσιμο εισόδημα (περικοπή συντάξεων κλπ). Οι συνέπειες των μέτρων αυτών δεν μπορεί παρά να είναι καταστροφικές για τον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων και συνεπακόλουθα της αύξησης των «λουκέτων» και της ανεργίας.

 

sima ime

  

logo kek