Σύνοψη πρώτης ημέρας Ευρωπαϊκού Συνεδρίου ΓΣΕΒΕΕ-ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Για πρώτη φορά κυβέρνηση και πολιτικοί αρχηγοί έθεσαν αποκλειστικά στο επίκεντρο των τοποθετήσεων τους τα θέματα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Αυτό συνέβη στην έναρξη των εργασιών της Πρώτης συνάντησης των Αθηνών για τις Ευρωπαϊκές μικρομεσαίες επιχειρήσεις που διοργάνωσε η ΓΣΕΒΕΕ και το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ όπου ο Αν. Υπουργός Οικονομικών, κ. Τρ. Αλεξιάδης, ο Πρόεδρος της ΝΔ, κ. Ι. Πλακιωτάκης, η Επικεφαλής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ και Πρόεδρος τους ΠΑΣΟΚ, κα Φ. Γεννηματά και ο Επικεφαλής του Ποταμιού, κ. Στ. Θεοδωράκης ανέπτυξαν τις θέσεις τους για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και το ρόλο τους στο ξεπέρασμα της ελληνικής οικονομικής κρίσης.

Στην έναρξη των εργασιών της διήμερης συνάντησης των Αθηνών ο Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, κ. Γ. Καββαθάς, τόνισε ότι είναι η πρώτη φορά που διοργανώνεται ανάλογο συνέδριο με συμμετοχές εκπροσώπων από τις ΜμΕ από αρκετές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και από εκπροσώπους προερχόμενους τόσο από Ευρωπαϊκούς όσο και από Διεθνείς θεσμούς. Παράλληλα, είναι και ένα πρώτο βήμα σε μια προσπάθεια για την καθιέρωση ενός μόνιμου βήματος ανταλλαγής απόψεων και κυρίως για το συντονισμό των προσπαθειών των εκπροσώπων των Ευρωπαϊκών ΜμΕ πάνω σε μια σειρά ζητημάτων, όπως είναι η απασχόληση, η καινοτομία, η χρηματοδότηση αλλά και η προσπάθεια συνεργασιών μεταξύ των ίδιων των ΜμΕ σε επιχειρηματικό επίπεδο.

Τα τελευταία 7 χρόνια, συνέχισε ο κ. Καββαθάς, η ελληνική οικονομία απώλεσε πάνω από το 1 / 4 του ΑΕΠ, γεγονός πρωτοφανές για μία οικονομία σε ειρηνική περίοδο, ενώ κατά το ίδιο χρονικό διάστημα πάνω από 200.000 επιχειρήσεις έπαψαν να λειτουργούν. Για πολλούς από τους συναδέλφους μας, οι οποίοι δεν είναι πλέον ενεργοί, το δράμα δεν σταμάτησε με το κλείσιμο της επιχείρησής τους. Αρκετοί από αυτούς έχουν βρεθεί σε κατάσταση ακραίας φτώχειας, αναζητώντας την καθημερινή τους τροφή σε συσσίτια και φιλανθρωπίες. Την ίδια στιγμή τα ονόματά τους και οι επωνυμίες των επιχειρήσεών τους περιλαμβάνονται στους καταλόγους και στις λίστες των οφειλετών του δημοσίου, των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης και των τραπεζών. Για την ΓΣΕΒΕΕ η χρονιά που τελειώνει υπήρξε μια χρονιά διάψευσης των προσδοκιών αλλά και βίαιης ανατροπής των προτεραιοτήτων. Έτσι, μετά από τα πρώτα δύο Μνημόνια, η ελληνική κοινωνία βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπη με μία Τρίτη Συμφωνία με ένα Τρίτο Μνημόνιο. Με μια σημαντική διαφορά: αυτή τη φορά η καθημαγμένη και βαριά πληγωμένη ελληνική οικονομία, δεν έχει πλέον τις ίδιες αντοχές και τα ίδια περιθώρια ανάκαμψης. Αυτός είναι και ένας λόγος παραπάνω που καθιστά τις θέσεις και τα αιτήματα της ΓΣΕΒΕΕ, όχι μόνο διαχρονικά αλλά και επίκαιρα. Απλώς αυτή τη φορά, και όντας περισσότερο υποψιασμένοι σε σύγκριση με το παρελθόν, οφείλουμε να λάβουμε σοβαρά υπόψη την ανατροπή των προτεραιοτήτων ώστε να μετριάζουμε τις υποσχέσεις που κάθε φορά μας δίνονται.

Κάθε εγχείρημα, υπογράμμισε ο Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, αναδιάρθρωσης της ελληνικής οικονομίας με στόχο την ανάκαμψή της, εξουδετερώθηκε εντελώς από την ιδιαίτερα βιαστική και βίαιη πολιτική της δημοσιονομικής προσαρμογής. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, η ΓΣΕΒΕΕ είχε ήδη από το 2010 προτείνει στην τότε κυβέρνηση αλλά και στους εκπροσώπους των θεσμών, την επταετή διάρκεια αντί της τριετούς για την επίτευξη των στόχων της δημοσιονομικής προσαρμογής. Ο κίνδυνος για μια ακόμη φορά, να εξουδετερωθούν οι όποιες προσπάθειες για ανάκαμψη της οικονομίας εξαιτίας των αυστηρών στόχων της δημοσιονομικής πολιτικής, είναι για μια ακόμα φορά υπαρκτός. Η παρατήρηση αυτή είναι προφανής, για όποιον έχει διαβάσει προσεκτικά τα μέτρα που περιλαμβάνονται στην Τρίτη Συμφωνία. Και ιδιαίτερα σε μία οικονομία, η οποία έχει ήδη υπερφορολογηθεί, στην οποία δηλαδή τα φορολογικά βάρη έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τη φοροδοτική ικανότητα των ελλήνων πολιτών. Από την άλλη μεριά και την ίδια στιγμή τα έσοδα από το λαθρεμπόριο καυσίμων και προϊόντων καπνού εξακολουθούν να διαφεύγουν. Το «γιατρικό» για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής δεν είναι η αύξηση των συντελεστών στους έμμεσους – όπως ο ΦΠΑ – και στους άμεσους φόρους. Αντίθετα, η εμπειρία έχει δείξει και αυτό έχει αποτυπωθεί σε έρευνες που έχουν διενεργηθεί για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το πιο αποτελεσματικό μέσο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής είναι ένα απλό, πάγια και δίκαιο φορολογικό σύστημα καθώς και η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών.

Για όσο χρονικό διάστημα, επεσήμανε ο κ. Καββαθάς, η φορολογική νομοθεσία στην Ελλάδα θα καταλαμβάνει την έκταση μιας 20τομης εγκυκλοπαίδειας, αφού εκτείνεται σε 11.500 σελίδες, στοιχείο που καθιστά απαραίτητη τη συχνή φυσική επαφή του φορολογούμενου με τη φορολογική διοίκηση, με άλλα λόγια για όσο χρονικό διάστημα το φορολογικό σύστημα αντιμετωπίζει τον φορολογούμενο ως δυνάμει ένοχο, ο φορολογούμενος θα σκαρφίζεται τεχνάσματα ώστε να μετατρέπει τη φοροδιαφυγή σε «νόμιμη» φοροαποφυγή. Το τελευταίο δίμηνο οι προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης αλλά και των εταίρων εστιάστηκαν κυρίως, εάν όχι αποκλειστικά στην επίλυση του προβλήματος της ανακεφαλαιοποίησης των τεσσάρων συστημικών τραπεζών. Η επίτευξη αυτού του στόχου – και ανεξάρτητα από τις παράπλευρες απώλειες ως προς τα ζητήματα των «κόκκινων» στεγαστικών αλλά οσονούπω επιχειρηματικών δανείων – η επίτευξη αυτού του στόχου δεν επιλύει ένα από τα βασικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές ΜμΕ, που δεν είναι άλλο από το πρόβλημα της ρευστότητας και πιο συγκεκριμένα το πρόβλημα της πρόσβασης των ΜμΕ στη χρηματοδότηση τόσο των επενδυτικών τους σχεδίων όσο και των αναγκών τους για κεφάλαια κίνησης. Έχει γίνει πλέον πασίδηλο, ότι η ανάπτυξη μικρο-χρηματοδοτικών εργαλείων, προσαρμοσμένων στις ανάγκες των ΜμΕ αποτελεί αδήριτη ανάγκη. Μάλιστα, η θεσμοθέτηση και κυρίως η λειτουργία ενός χρηματοδοτικού φορέα που θα συγκεντρώνει όλα αυτά τα μικρο-χρηματοδοτικά εργαλεία και θα είναι ανεξάρτητος από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες, είναι ζήτημα άμεσης προτεραιότητας.

Ο Αν. Υπουργός Οικονομικών, κ. Τρ. Αλεξιάδης, τόνισε ότι οι Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις στηρίζουν την τοπική κοινωνία, αυξάνουν την απασχόληση, προωθούν την καινοτομία. Εσείς δεν ακολουθείτε το παράδειγμα άλλων, να έχουν τα κεφάλαιά τους κρυμμένα στο εξωτερικό και τα χρέη τους στην Ελλάδα.

Σήμερα, ανέφερε ο κ. Αλεξιάδης, 1,7εκ έλληνες εργάζονται στις Ελληνικές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις και θα αποτελέσουν και πάλι την ατμομηχανή για την ανάκαμψη της οικονομίας μας. Τα υψηλότερα ποσοστά απασχόλησης στις μικρές επιχειρήσεις παρουσιάζονται στην Ελλάδα (58% έναντι 29% μ.ο. στην Ευρώπη). Ομοίως και στις επιχειρήσεις που απασχολούν λιγότερους από 10 εργαζομένους. Η Ελλάδα έχει 96,7% και το χαμηλότερο ποσοστό η Γερμανία, μόλις 4,7%.

Ο κ. Αλεξιάδης είπε ακόμη ότι η επίτευξη συμφωνίας με τους εταίρους μας και η καθαρή ανανέωση της λαϊκής εντολής το Σεπτέμβρη, θέτουν τις βάσεις για τη σταθεροποίηση του πολιτικού και οικονομικού κλίματος. Αίρεται η αβεβαιότητα, η εμπιστοσύνη επιστρέφει και όλοι, εντός και εκτός Ελλάδος, αναμένουν την εκδίπλωση της συμπιεσμένης δυναμικής της ελληνικής οικονομίας. Στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας, μειώνονται οι στόχοι για πρωτογενή πλεονάσματα, ελευθερώνοντας πόρους 20 δις ευρώ σε βάθος 4ετίας – δηλαδή ένα επιπλέον ΕΣΠΑ. Αυξάνονται οι δαπάνες του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, τόσο στο συγχρηματοδοτούμενο σκέλος όσο και στις δημόσιες επενδύσεις από εθνικούς πόρους. Το συνολικό προϋπολογισθέν ποσό για το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, αυξήθηκε στα 6,75 δισεκατομμύρια και είναι το μεγαλύτερο της τελευταίας πενταετίας, ενώ από το ΕΣΠΑ διοχετεύονται 300 εκ ευρώ περισσότερα από την περασμένη χρονιά.

Οι ελληνικές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις είναι πιο στενά εξαρτημένες από τον τραπεζικό δανεισμό σε σχέση με άλλες χώρες. Με την επιτυχημένη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, ανοίγει ο δρόμος:1) για την επιστροφή των καταθέσεων στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα και 2) την αναδιάρθρωση των δανειακών τους χαρτοφυλακίων-ειδικά ως προς τα επιχειρηματικά δάνεια. Συνεπώς το κόστος χρήματος θα μειωθεί και θα απελευθερωθούν κεφάλαια για τη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας. Σ’ αυτό θα συμβάλει το θετικό κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης και η επίλυση του ζητήματος του δημόσιου χρέους, θα επιτρέψει στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να δέχεται τα ελληνικά ομόλογα ως ενέχυρα και να δώσει την έγκριση συμμετοχής της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.

Παράλληλα, συνέχισε ο κ. Αλεξιάδης, στα πλαίσια του αναπτυξιακού μας σχεδιασμού για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις υπάρχουν τρεις βασικοί άξονες: Η κινητοποίηση τόσο των ιδίων κεφαλαίων όσο και εργαλείων που μπορούν να καλύψουν τα ίδια κεφάλαια, η ανάγκη να υπάρξει διευκόλυνση του δανεισμού αλλά και αναδιάρθρωσης του υπερδανεισμού που αντιμετωπίζει ένα μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων καθώς και η αύξηση δυνατοτήτων χρηματοδότησης από κάθε δυνατή πηγή και τέλος η ενίσχυση της έρευνας τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας των Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις .

Ειδικά ως προς το τελευταίο, στην Ελλάδα έχουμε μια οξεία έκφραση ενός ευρωπαϊκού παράδοξου: πολύ καλή έρευνα και ελάχιστη αξιοποίησή της. Οι δαπάνες για έρευνα (ως ποσοστό επί του ΑΕΠ) δεν ξεπερνούν το 0,80% (στην πρωταθλήτρια Φιλανδία είναι 3,31%, έναντι μέσου κοινοτικού όρου 2,01%).

Ακόμη πιο χαμηλές είναι οι δαπάνες για έρευνα και τεχνολογική ανάπτυξη στις επιχειρήσεις, στο 0,27% του ΑΕΠ.

Για το σκοπό αυτό προβλέπονται κονδύλια 280 εκατ. για παρεμβάσεις σε τέσσερις τομείς έρευνας και ανάπτυξης, και προώθησης καινοτομίας: 1)Πρωτοεμφανιζόμενες στην έρευνα επιχειρήσεις, συνολικού προϋπολογισμού 10 εκατ. ευρώ, 2)μικρομεσαίες επιχειρήσεις 50 εκατ 3) συμπράξεις επιχειρήσεων- φορέων 180 εκατ και 4)ενσωμάτωση ερευνητικών αποτελεσμάτων στην παραγωγική διαδικασία-40 εκατ.

Προωθείται επίσης, πρόσθεσε ο Αν. Υπουργός Οικονομικών, ο σχηματισμός Αναπτυξιακής Τράπεζας, αναβαθμίζεται ο ρόλος των συνεταιριστικών τραπεζών, εισάγονται εναλλακτικά εργαλεία χρηματοδότησης και ενισχύονται οι συνέργιες με την ελληνική κεφαλαιαγορά.

Ο κ. Αλεξιάδης κατέληξε λέγοντας ότι η κυβέρνηση προχωρά:

  • στη δημιουργία ενός σταθερού φορολογικού συστήματος,
  • στην εισαγωγή και προώθηση των “ηλεκτρονικών” συναλλαγών,
  • στη βελτίωση της αποδοτικότητας της δημόσιας διοίκησης,
  • στην επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης,
  • στην απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης,
  • στην βελτίωση του πλαισίου για τους διαγωνισμούς και τις συμβάσεις του δημοσίου,
  • στην κεντρικοποίηση του συστήματος προμηθειών

Σε μαγνητοσκοπημένο μήνυμά της η Ευρωπαία Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας, Επιχειρηματικότητας και ΜΜΕ, Elżbieta Bieńkowska, τόνισε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην Στρατηγική για την Ψηφιακή Ενιαία Αγορά ανακοινώσαμε μέτρα για να καταστεί ευκολότερο το ηλεκτρονικό εμπόριο, βάσει κανόνων ηλεκτρονικού εμπορίου, τους οποίους οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις μπορούν να εμπιστευτούν. Η νέα Ένωση Κεφαλαιαγορών θα καταστήσει ευκολότερη την πρόσβαση των ΜΜΕ στην χρηματοδότηση. Σημαντικό μέρος του νέου Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων θα απευθύνεται στις ΜΜΕ. Και, κυριότερα, μόλις πριν από ένα (1) μήνα υιοθετήσαμε μια νέα Στρατηγική Ενιαίας Αγοράς. Η οποία θα παράσχει επίσης περισσότερες ευκαιρίες στους καταναλωτές. Η Στρατηγική περιλαμβάνει μια σειρά συγκεκριμένων δράσεων που θα βοηθήσουν τις ΜΜΕ και τις νεοφυείς επιχειρήσεις να αναπτυχθούν και να δραστηριοποιηθούν διασυνοριακά.

Ο προσωρινός Πρόεδρος της ΝΔ, κ. Ι. Πλακιωτάκης, στην ομιλία του τόνισε ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως και το σύνολο της οικονομίας, έχουν πληγεί πολύ σοβαρά από την οικονομική κρίση, από την ύφεση, από τη μείωση των εισοδημάτων. Πλήττονται τώρα, ακόμη περισσότερο, από τους ελέγχους στην κίνηση κεφαλαίων που επέβαλε η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους: Τον Ιούλιο, οι εξαγωγές σημείωσαν πτώση κατά 8% και διαμορφώθηκαν στα 2,3 δισ. ευρώ έναντι 2,5 δισ. ευρώ τον Ιούλιο του 2014. Τον Αύγουστο, η συνολική αξία των εξαγωγών μειώθηκε κατά 8,9%, φθάνοντας τα 1,89 δισ. ευρώ από τα 2,07 δισ. ευρώ τον Αύγουστο του 2014. Συνολικά για το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου, προκύπτει μείωση της τάξης του 3,3% στη συνολική αξία των εξαγωγών, που μεταφράζονται σε απώλειες 595 εκατ. ευρώ. Σήμερα, παρά το γεγονός ότι έχει μεσολαβήσει μια σχετική χαλάρωση των κεφαλαιακών ελέγχων, οι δυσκολίες παραμένουν τεράστιες, ιδιαίτερα στο θέμα της πληρωμής των προμηθευτών. Και όσο η αδυναμία εισαγωγής πρώτων υλών και ενδιάμεσων προϊόντων συνεχίζεται, θα μειώνεται αντίστοιχα η βιομηχανική παραγωγή και κατ’ επέκταση οι εξαγωγές. Επιπρόσθετα, τα ελληνικά προϊόντα θα συνεχίσουν να χάνουν πολύτιμο έδαφος στις διεθνείς αγορές από τους ξένους ανταγωνιστές τους. Πέρα, όμως, από τους ελέγχους στην κίνηση κεφαλαίων, οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις -το γνωρίζετε, το ζείτε όλοι- στενάζουν από τη δραματική έλλειψη ρευστότητας. Γονατίζουν ξανά από τη φοροκαταιγίδα που πλήττει, πιο άγρια από ποτέ, τα εισοδήματα των καταναλωτών και κατά συνέπεια το τζίρο των επιχειρήσεων. Σε ένα τέτοιο δυσμενές περιβάλλον, η ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών καθίσταται γεγονός καθοριστικής σημασίας για τη σταδιακή ομαλοποίηση του τραπεζικού συστήματος.

Χωρίς τράπεζες, μην αυταπατώμεθα, κανένα επενδυτικό σχέδιο δεν μπορεί να προχωρήσει, αλλά και καμία εμπορική συναλλαγή δεν μπορεί να ολοκληρωθεί. Στο πεδίο της φορολογικής πολιτικής δεν χρειάζεται να πούμε πολλά. Όλοι εσείς, που αποτελείτε τα στελέχη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, γνωρίζετε πολύ καλά, από πρώτο χέρι, τις συνέπειες της κυβερνητικής φοροεπιδρομής. Βιώνετε καθημερινά τις συνέπειες από την αύξηση του συντελεστή στο φόρο εισοδήματος, την αύξηση της προκαταβολής φόρου για το επόμενο έτος, την αύξηση του ΦΠΑ σε σωρεία αγαθών και υπηρεσιών και τέλος τη μείωση απαλλαγών από τον ΕΝΦΙΑ. Ένα είναι βέβαιο σήμερα. Χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις κινδυνεύουν, μετά τις τελευταίες νομοθετικές αλλαγές, να χάσουν τη ρύθμιση των 100 δόσεων, αν καθυστερήσουν για λίγες μόνο μέρες να καταβάλουν τις δόσεις τους. Και αυτό, τη στιγμή που το κράτος, μέσα σε λίγους μήνες, έχει σχεδόν διπλασιάσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές του προς τους ιδιώτες. Οφειλές που αγγίζουν πλέον τα 6 δις ευρώ και στερούν πολύτιμη ρευστότητα από την πραγματική οικονομία.

Ο κ. Πλακιωτάκης κατέληξε ότι η ΝΔ δεν πρόκειται να ψηφίσει κανένα νέο φόρο ούτε νέα αύξηση φόρων και είναι αντίθετη στην αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών.

Η Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, κα Φ. Γεννηματά, αναφέρθηκε σε επτά προτάσεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις:            

1. Η φορολογία των ΜμΕ πρέπει να συνδεθεί με την απασχόληση, τόσο για την δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, όσο και για την διατήρηση υφισταμένων που βρίσκονται σε κίνδυνο. Ειδικά για τις νεοφυείς επιχειρήσεις πρέπει να υπάρχουν μεγάλα κίνητρα μέσω της φορολόγησης.

2. Χρειάζονται μέτρα και κίνητρα στήριξης για τα ασφαλιστικά θέματα που δημιουργούν συνθήκες οικονομικής ασφυξίας σήμερα ειδικά στη μικρομεσαία επιχείρηση. Η λύση της κεφαλαιοποίησης παλαιών οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και η σταδιακή αποπληρωμή, μπορεί να αποτελεί μια καλή λύση για όλους.

3. Η παντελής έλλειψη ρευστότητας από το τραπεζικό σύστημα, έτσι όπως το υποβάθμισε η διαχείριση του ΣΥΡΙΖΑ, έχει οδηγήσει την πραγματική οικονομία και τις ΜμΕ σε πραγματική στάση πληρωμών και λειτουργίας. Μετά την ανακεφαλοποίηση των τραπεζών και η άρση των ελέγχων κεφαλαίων αποτελεί άμεση προτεραιότητα, όμως μπορούν να ενεργοποιηθούν οι συνεταιριστικές τράπεζες και το ΕΤΕΑΝ ειδικότερα για την αποκατάσταση της ρευστότητας των επιχειρήσεων με νέα εργαλεία όπως π.χ. οι μικροπιστώσεις που θα διευκολύνουν την επανεκκίνηση της οικονομίας. Και βέβαια να μειωθούν δραστικά με βάση και τον κανονισμό της Ε.Ε., το ύψος των προμηθειών των Τραπεζών για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές των επιχειρήσεων που και λόγω των capital controls έχουν πολλαπλασιασθεί.

4. Στο ίδιο πλαίσιο πρέπει να αναληφθούν άμεσες πρωτοβουλίες για την αποπληρωμή των οφειλών του κράτους προς τις επιχειρήσεις / ή και να υπάρξουν άμεσες ρυθμίσεις συμψηφισμού για να πάψει αυτή η ασφυκτική κατάσταση στην αγορά και το κλείσιμο πολλών ΜμΕ.

5. Πρέπει επιτέλους να θεσπιστεί άμεσα ένα πλαίσιο για τη «δεύτερη ευκαιρία» , που θα δίνει τη δυνατότητα στους έντιμους και ικανούς που απέτυχαν ή οδηγήθηκαν στην αποτυχία, να επιχειρήσουν εκ νέου, με όπλο την εμπειρία τους και τη γνώση των λαθών. Σε όλες τις χώρες αυτό αποτελεί κανόνα για την ανάπτυξη, στη χώρα μας αποτελεί στίγμα. Η νέα πορεία θέλει τόλμη και εμείς τολμάμε.

6. Είναι αναγκαία η ενεργοποίηση και ενίσχυση των μηχανισμών εποπτείας και ελέγχων του κράτους στην αγορά , προκειμένου να αποκαταστήσει τον υγιή ανταγωνισμό και την προστασία των ΜμΕ, που έχουν πληγεί βάναυσα από αθέμιτες πρακτικές και λειτουργίες της αγοράς ειδικά την τελευταία περίοδο

7. Τέλος το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 και ο νέος αναπτυξιακός νόμος, που αποτελούν τα βασικά εργαλεία για την στήριξη και χρηματοδότηση των πολιτικών για την ανάπτυξη πρέπει να περιλαμβάνουν ισχυρά κίνητρα για την ανάληψη επενδυτικών πρωτοβουλιών για τον εκσυγχρονισμό των ΜμΕ με έμφαση στη νέα επιχειρηματικότητα , την καινοτομία, την εξωστρέφεια , τη δημιουργία συνεργατικών σχηματισμών και αλυσίδων αξίας, της παραγωγής νέων εμπορεύσιμων αγαθών.

Ο Επικεφαλής του Ποταμιού, κ. Στ. Θεοδωράκης, υπογράμμισε ότι οι τελευταίες ιδεοληπτικές κουβέντες για την οικονομία που εκφράστηκαν από το κυβερνητικό σχήμα ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έχουν πλέον καλυφθεί από την πραγματικότητα. Τότε όμως γιατί δεν προχωράμε; Γιατί οι λύσεις δε βρίσκονται στα συνθήματα. Οι λύσεις βρίσκονται μόνο στους ανθρώπους. Αν δεν βρεθούν στις θέσεις ευθύνης άνθρωποι που θα μπορούν να κάνουν τις λέξεις - πράξεις το δράμα της Ελλάδας θα συνεχίζεται» ανέφερε ο Σταύρος Θεοδωράκης στο σύντομο χαιρετισμό που πραγματοποίησε στην 1η συνάντηση των Αθηνών για τις Ευρωπαϊκές ΜμΕ που διοργανώνει η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας. Στη συνέχεια ο Επικεφαλής του Ποταμιού αναφέρθηκε και στο «αγκάθι» του ασφαλιστικού τονίζοντας: «Ο κόσμος της παραγωγής πρέπει να είναι η έγνοια μας στο ασφαλιστικό που θέλουμε να δημιουργήσουμε. Τα ασφαλιστικά συστήματα δεν είναι μόνο για τις συντεχνίες, δεν είναι μόνο για τους δημόσιους υπαλλήλους και δεν είναι μόνο για τους συνταξιούχους. Είναι και γι’ αυτούς που δουλεύουν». Στη συνέχεια ο Σταύρος Θεοδωράκης αναφέρθηκε στο θέμα της υπερφορολόγησης που προκρίνει η κυβέρνηση λέγοντας: «Σημασία έχει να υπάρξει μια πολιτική όχι χωρίς νέους φόρους, αλλά με λιγότερους φόρους. Αυτός θα πρέπει να είναι ο στόχος μας, σε μια πορεία ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας», ενώ κατέληξε τονίζοντας: «Το Ποτάμι είναι εδώ. Θα συνεχίσει να αγωνίζεται στη Βουλή, στην κοινωνία, στην Ευρωβουλή, στην Ευρώπη για την Δικαιοσύνη – την Εργασία – την Παιδεία. Το τι θα καταφέρει όμως εξαρτάται πάντα και από την ανταπόκριση που θα έχει στην ελληνική κοινωνία. Εσείς, οι δυνάμεις της προοδευτικής λογικής στην οικονομία, θα καθορίσετε αν η Ελλάδα θα παραμείνει μια χώρα των συνθημάτων ή θα γίνει κάποια στιγμή μια χώρα των λύσεων.

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων, κ. Β. Λεβέντης, τόνισε ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις πρέπει να ενισχυθούν με αλήθειες και όχι με ψεύτικα λόγια.

Ο Αντιπρόεδρος της UEAPME, κ. Δ. Ασημακόπουλος, χρησιμοποιώντας τον όρο «οικονομική δημοκρατία» επεσήμανε ότι Αποτελέσματα της εδραίωσης αυτής της “οικονομικής Δημοκρατίας” (δηλ. της οικονομίας των ΜμΕ) μπορεί να είναι : Α) η πιο ισόρροπη κατανομή του παραγόμενου πλούτου. Απαραίτητη προϋπόθεση για μια Ευρώπη με ευημερία και προ πάντων κοινωνική Συνοχή. Β) η πιο ισόρροπη και γρήγορη διάχυση των οικονομικών ωφελημάτων της Ανάπτυξης, με αποτέλεσμα στην πιο γρήγορη και αποτελεσματική Αντιμετώπιση της Μάστιγας της Ανεργίας. Η πιο γρήγορη δηλ. και Αποτελεσματική δημιουργία θέσεων εργασίας. Γ) ο πιο γρήγορος και αποτελεσματικός εκσυγχρονισμός και αναδιάρθρωση των παραγωγικών δομών (σε Ευρώπη και ιδιαίτερα στην Ελλάδα), κάτι που δεν μπορούν να πετύχουν οι Μεγάλες και οι Πολύ Μεγάλες επιχειρήσεις και ιδιαίτερα οι παλαιότερες εξ αυτών. Κατά τεκμήριο πιο δυσκίνητες στις γρήγορες αλλαγές που επιβάλλει ο Διεθνής ανταγωνισμός.

Βασική βέβαια προϋπόθεση για να επιτευχθούν και ευδοκιμήσουν όλα αυτά : Ο αποκλεισμός του μοντέλου της άεργης οικονομικής Ανάπτυξης (jobless growth). Προσοχή λοιπόν στις σχεδιαζόμενες οικονομικές πολιτικές από τις Ευρωπαϊκές Κυβερνήσεις. Πρέπει να υπάρξει Πανευρωπαϊκή κινητοποίηση στον τομέα αυτό, γιατί πολλοί εκ των Ευρωπαϊκών “Eλίτ”, “αλληθωρίζουν” προς την αντίθετη κατεύθυνση, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια.

Ο κ. Ασημακόπουλος καταλήγοντας είπε πως εάν θέλουμε στην Ελλάδα να βγούμε από τον καθοδικό κοινωνικό και οικονομικό φαύλο κύκλο, θα πρέπει να επενδύσουμε σε προσπάθειες για την ανάδειξη και αναμόρφωση της επιχειρηματικότητας, ιδιαίτερα σε μικρή και πολύ μικρή κλίμακα. Γιατί χωρίς κινητικότητα και αλλαγές σε αυτό το επίπεδο, δεν μπορεί να περιοριστεί η ανεργία, να ανακάμψει η οικονομία και η επενδυτική δραστηριότητα. Η επενδυτική “άνοιξη” μόνο από τις Μικρές επιχειρήσεις μπορεί να ξεκινήσει και να επεκταθεί σε δεύτερη φάση και στις Μεγάλες. Δεν πρέπει, επίσης, ποτέ να ξεχνάμε και το ότι οι Μικρές και Πολύ Μικρές επιχειρήσεις αποτελούν το “φυτώριο” της επιχειρηματικότητας. Από αυτό το “φυτώριο” αναδεικνύονται εν τέλει και οι Μεγάλες επιχειρήσεις. Να αφυπνίσουμε, λοιπόν, τον Γίγαντα της Μικρομεσαίας Επιχειρηματικότητας στην Ευρώπη.

Αλλά ιδιαίτερα, ιδιαίτερα στην Ελλάδα που τα τελευταία χρόνια οι Μικροί Επιχειρηματίες έχουν καταστεί ο “σάκος του Box” των Κυβερνητικών μέχρι και σήμερα Πολιτικών. Με θύματα όχι μόνο τις επιχειρήσεις (λουκέτα), αλλά και τους εργαζόμενους σε αυτές (Δραματική η απώλεια θέσεων εργασίας).

Αποτέλεσμα αυτών των πολιτικών και η επενδυτική “Ανορεξία” που αποτελεί και τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την Χώρα.

Στο συνέδριο επίσης απηύθυναν χαιρετισμό η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθήνας, κα Νέλλη Παπαχελά και η Πρόεδρος της UEAPME, κα Gunilla Almgren.

Τελός προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ του Νίκου Μεγγρέλη, «Ως εδώ», και οι εργασίες του συνεδρίου συνεχίστηκαν το απόγευμα με το πρώτο πάνελ με τίτλο «Οικοδομώντας τη θεσμική ενδυνάμωση για τις Ευρωπαϊκές ΜμΕ» με συντονιστή τον Εκτελεστικό Διευθυντή του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, κ. Π. Λιντζέρη.

Δείτε επίσης...

 

sima ime

  

logo kek