Η Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Παρουσιάστηκαν στη Νάπολη της Ιταλίας τα ετήσια στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις επιδόσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις οικονομίες της ΕΕ και της Ελλάδας για το έτος 2013.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση για τις Μικρές Επιχειρήσεις (SBAFacts), οι οποίες αποτελούν τον Οδηγό για την άσκηση πολιτικής στον τομέα ανάπτυξης της  μικρομεσαίας επιχειρηματικής δραστηριότητας, το 2013 στην Ευρώπη σημειώθηκε ανάκαμψη στον κλάδο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, «η οποία όμως είναι άνισα κατανεμημένη και δεν ακολουθεί σταθερή τροχιά».

Στην Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο «Μια εύθραυστη και μερική ανάκαμψη»  (http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/files/supporting-documents/2014/annual-report-smes-2014_en.pdf), οι προοπτικές για τις ΜμΕ στην Ευρώπη καταγράφονται ως αρκετά ασταθείς, διότι ναι μεν ο εξαγωγικός τομέας βελτιώθηκε σημαντικά αλλά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν καρπώθηκαν μέρος της θετικής επίδρασης, αφού η μεγάλη πλειονότητα αυτών δραστηριοποιείται σε κλάδους μη διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών. Επιπροσθέτως, η κάμψη της εγχώριας ζήτησης και η μείωση του ΑΕΠ έχει επηρεάσει αρνητικά τις επιδόσεις των ευρωπαϊκών ΜμΕ.  Από την έκθεση, γίνεται σαφές ότι διαμορφώνεται ένα πλαίσιο δυο ταχυτήτων ανάμεσα στις επιχειρήσεις του Βορρά και του Νότου και των πρώην ανατολικών χωρών, ως απότοκο της διαχείρισης της κρίσης.

Σύμφωνα με την έκθεση το κυριότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στην Ε.Ε. είναι η πρόσβαση στη χρηματοδότηση, ενώ τονίζεται ότι πρέπει να γίνουν πολιτικές παρεμβάσεις έτσι ώστε να ενισχυθεί η τάση διεθνοποίηση τους, η δυνατότητα συμμετοχής σε προγράμματα δημοσίων συμβάσεων, η ανάδειξη της καινοτομίας και η βελτίωση των δεξιοτήτων.

Στο πλαίσιο της μελέτης αυτής, η Ελλάδα παρουσίασε επιδείνωση των δεικτών απασχόλησης, του αριθμού επιχειρήσεων (http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/facts-figures-analysis/performance-review/files/countries-sheets/2014/greece_en.pdf) και της προστιθέμενης αξίας. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα απώλεσε 27% των θέσεων απασχόλησης που δημιουργούσαν οι ΜΜΕ, 33% της προστιθέμενης αξίας που παρήγαγαν, ενώ ο αριθμός τους μειώθηκε περισσότερο από 200.000....περισσότερα